2 februari 2014

Första ordentliga snöfallet.



Lördag morgon den 1 februari blev det att skotta snö för första gången denna vinter. Hittils har vi nöjt  oss med lite pudersnö även om det varit i nästan fyra veckors tid minus grader dygnet runt. Men minus graderna har unnat oss fina skridskoisar, både på sjöar och på havet.
På lördag tar vi en sväng med våra skridskor utanför Drumsö efter att först snavat över det höga snövallarna vinden byggt upp under natten. Längre söderut är snövallarna inte så breda eller tjocka utan mera fina vindkonstverk. Det blir ett par timmars zigzag skrinnande i 10m/s motvind tills vi får konstatera att skridskornas tid får hängas upp på väntekroken i förrådet och ut med skidorna istället.

På söndag kör vi till Lojo sjö för att pimpla och skida. Jag skidande och Alma springande kors och tvärs hit och dit på sjön medan Eljas pimplar små abborrar. Jag fångar på bild en snökite i farten. Det ser ut att vara det perfekta stället för att vindsurfa, inge irriterande moment i hans väg endast kanske nu jag när jag lägger mig på isen för att försöka få en fart bild av honom.
Det är endast en handfull med människor jag ser ute på isen, man kan undra sig varför för det är en fin solig dag med endast minus fyra grader.
Efter att Alma och jag är nöjda med att vi fått ta kål på vår energi och Eljas han har fått tillräckligt med små abborrar till sin buljong åker vi hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar